Weet u wat de betekenis is van de straatnaam waar u woont? In Straat in beeld gaan wij op zoek naar de informatie achter het blauwe bordje bij u in de straat. Deze week het Rietveldplan in Noordhove.
Het Rietveldplan is een straat in Noordhove, wijk 28. Hij loopt rond op een soort eiland. Deze straat is een zijstraat van het Marotplan. Dit deel van Noordhove bestaat uit straten die vernoemd zijn naar Nederlandse architecten.
Eerst het laatste deel van de straatnaam: plan. Dit kan verwijzen naar een plattegrond, uitgewerkt schema, voornemen/opzet of niveau. En dan de naamgever van de straat: Gerrit Thomas Rietveld (24 juni 1888 – 25 juni 1964) was een Nederlandse architect, meubelmaker en grafisch ontwerper. Hij was lid van De Stijl – een Nederlandse kunstbeweging die radicale verandering wilde in de kunst. Deze moest meer een afspiegeling zijn van de huidige ideeën en niveau van wetenschap en techniek. Piet Mondriaan behoorde ook tot deze beweging. Rietveld was een pionier in het ‘Nieuwe Bouwen'. Dit was een verzamelnaam voor verschillende bouwstijlen die als belangrijkste thema functionaliteit en het ontbreken van versieringen hadden.
Opleiding
Hij leerde meubels maken in de werkplaats van zijn vader in Utrecht. Hij vond de traditionele zware, massieve meubels verschrikkelijk. Daarna volgde hij in de avond lessen bij architect Piet Klaarhamer en het ‘Utrechtsch Museum van Kunstnijverheid’. In 1917 opende hij zijn eigen meubelmakerij.
Privé
In 1911 trouwde hij met verpleegster Vrouwgien Hadders en samen kregen ze 6 kinderen. Helaas hield dit huwelijk geen stand. In 1924 maakte hij kennis met Truus Schröder-Schräder – een binnenhuisarchitecte en weduwe van een advocaat - toen zij hem vroeg een huis (later bekend als het Rietveld Schröderhuis) voor haar gezin te bouwen. Zij kregen een levenslange intieme relatie die ook zakelijk gezien zeer succesvol was. Ze deden vele projecten op het gebied van architectuur en woninginrichting. Van 1924 – 1933 was zijn architectenbureau in dit huis gevestigd.
Ontwerpen
Rond 1930 sloot Rietveld zich aan bij het ‘Nieuwe Bouwen’. Hij ontwierp samen met Truus een rij huizen aan de Erasmuslaan in Utrecht. Omdat hij zich niet had gemeld bij de Kultuurkamer – een door de Duitsers bedacht instituut waar alle kunstenaars, schrijvers, journalisten, muzikanten, filmacteurs en podiumartiesten bij aangesloten moesten zijn om te mogen werken. Dit om strenge controle uit te oefenen op wat er werd gepubliceerd en gemaakt en eventueel te censureren – mocht hij niet werken, dus deed hij dat illegaal.
Hij is vooral wereldberoemd door zijn Rietveldstoel. Al zijn ontwerpen kenmerken zich door hun moderne uiterlijk en ze zijn goedkoop en eenvoudig te produceren. Maar hij heeft vele andere ontwerpen op zijn naam staan. De rood-blauwe stoel, bioscoop Vreeburg, het Rietveldpaviljoen in Venetië, de Julianahal in de Jaarbeurs, het Academiegebouw van Hogeschool voor beeldende Kunsten in Arnhem, de Gerrit Rietveld Academie en het Van Gogh museum in Amsterdam.
Erkenning
In 1959 kreeg hij de allereerste Sikkensprijs, "Voor zijn gehele oeuvre in zoverre hij hierin heeft bijgedragen tot de verwezenlijking van de synthese tussen ruimte en kleur". Deze prijs is een van de oudste private cultuurprijzen in Nederland.
Tekst: Marije Ronteltap
Fotograaf: Stefan Schweihofer, Rawpixel en Emoro via Pixabay
Foto's straat: John Slotboom
Alle Straat in beeld rubrieken vindt u hier: www.zoetermeeractief.nl/toerist-info/straat-in-beeld