Dit weekend zijn de repetities voor de nieuwe kerstproductie van Greg en Baud gestart, deze mijlpaal wordt bij theaterproducent Greg en Baud altijd gevierd met een presentatie waarin alle disciplines hun bijdrage toelichten en een taart voor de complete cast.
In navolging van Ciske en Oliver! zal ‘Joseph and the amazing technicolor dreamcoat’ weer een grootse productie worden die je de hele avond op het puntje van je stoel houdt. Yuri Nikerk en Erika Ermens tekenen samen voor de regie van het stuk, gesteund door docenten muziek, zang en dans. De dansdocenten Esmée en Lieanne van danstheater Livello willen de dans op een hoog niveau brengen en roepen daarvoor naast veel oefenen ook de hulp in van youtube. De dansfilmpjes kunnen online bekeken worden door de cast zodat ze thuis ook de pasjes nog eens kunnen doornemen.
Productieleider Gerard Zijlstra: “Het spel is de basis in deze musical, maar alle andere disciplines zoals zang, dans, decor, grime, techniek en kostuum zijn daarbij natuurlijk onmisbaar! Elke avond zullen er straks 36 spelers op toneel staan, aangevuld met de kindercast. Het is dus echt weer een grote productie! ”
In het bekende Bijbelse verhaal volgen we Jozef, de man die dromen kan voorspellen. Hij krijgt van zijn vader een dromenmantel, maar wordt door zijn jaloerse broers vervolgens als slaaf verkocht. Uiteindelijk belandt hij in Egypte, waar iedereen last heeft van boze dromen. Zelfs de hooggeachte farao! Kan Jozef hen helpen?
Regisseurs Yuri en Erika | Gerard Zijlstra snijdt de taart aan |
“De musical Joseph and the amazing technicolor dreamcoat is oorspronkelijk geschreven als groep 8 musical”, vertelt regisseur Yuri. “Het is dan ook een heel vrolijke musical. Dat blijft, maar wij gaan wel iets meer terug richting het bijbelse verhaal dat hier verteld wordt.” Erika vult aan: “Er is veel aandacht voor het overbrengen van emoties. Hoe zeg je iets, welke betekenis kan je aan een zin of woord meegeven als acteur?”
De musical is geheel gezongen, alle teksten liggen dus vast. Maar volgens Yuri en Erika blijft er genoeg ruimte over voor de eigen inbreng van de regisseurs. In het voorjaar zijn zij al gestart met het verkennen van de musical en het bepalen van hun eigen weg hierin. Voor theaterregisseur Yuri is het belangrijk dat alle spelers een hoofdrol hebben: “Er zijn in dit stuk geen hoofdrollen en bijrolletjes, iedereen heeft een naam in de musical en zijn plek in het stuk. We gaan hier samen in 3 ½ maand iets heel moois van maken!”