De vier balletvoorstellingen ‘Graduation Ball’, naar muziek van de Oostenrijkse componist Johann Strauss, zijn afgelopen weekeinde gehouden in de grote zaal van het CKC (Centrum voor Kunst en Cultuur) aan de Leidsewallen.
Er deden maar liefst 100 leerlingen van 3 tot 66 jaar en twee leraressen van de dansschool Danspodium Pas de Deux mee. In totaal kwamen er 550 bezoekers op af. De voorstellingen waren allemaal uitverkocht en een laaiend succes. Wij bezochten de laatste uitvoering, die van zondagmiddag half drie.
Het allerschattigste van deze vrolijke familievoorstelling, een dansje van de piepjonge 3-jarige ‘Vlindertjes’, was er op deze mooie zomermiddag helaas niet bij: het zou voor de kindjes te enerverend zijn geweest om meer dan één keer op te treden. Zijn hadden zaterdagmiddag hun momentje. Maar er bleef meer dan genoeg leuks over om een vol uur te genieten van een groots opgezet ballet. Na afloop was er vreugdevol gejoel en een staande ovatie.
Het verhaal
Het lichtvoetige ballet speelt in 1840. Op het eindexamenbal van en Victoriaanse meisjeskostschool in Wenen heeft de directrice een aantal cadetten uitgenodigd, onder aanvoering van de generaal. Als alle voorbereidingen voor het bal klaar zijn, marcheert de generaal met zijn cadetten naar binnen. De grote wals begint en men leert elkaar kennen. De generaal laat een groot cadeau binnen brengen, waaruit tal van dansgroepjes tevoorschijn komen. Daarna dansen de directrice en de generaal een mazurka. De oudste kostschoolmeisjes dansen hun eindexamen-competitiedans en ook de oudste ’lieve’ en ‘gekke’ meisjes laten zich zien. Tot slot is er een spetterende finale, waarbij alle 100 dansers ten tonele verschijnen. Ieder groepje komt apart op en heeft zijn eigen ‘moment of fame’.
Alles kwam samen
Ouders, grootouders en vrienden kwamen naar hun kinderen kijken, mannen naar hun echtgenotes, kinderen naar hun dansende moeders. Het allerleukste was wel het samenspel tussen jong en oud, en dat tussen beginnende en meer gevorderde dansers. Genieten was het van de vele verschillende kleurrijke kostuums. Die had de dansschool via internetwinkel Ali Express speciaal uit China laten overkomen. Ieder groepje wist precies wat het te doen stond. Uiteraard was er ook een dans op Johann Strauss’ beroemde Radetsky-mars. De voorstelling was ook niet gespeend van humor.
Bij dit grotendeels klassieke ballet was ook een intermezzo ingeruimd voor een stuk moderne dans. De zwarte ‘Magiërs’ van docente moderne dans Maaike Gilden dansten op muziek van de Franse componist Camille Saint Saëns. Het was een pittig stukje dans, waarbij de dansers ook liggend op de vloer bewogen. Dit vormde een leuk contrast met het sierlijker ogende klassieke ballet. Ballet-technisch gezien sprong de Pas de Deux van Alissia Sudibyo en Ian Vrolijk eruit. Alissia, de dochter van Nicolet Sudibyo, die samen met Yolanda Germain al vier jaar de dansschool Danspodium Pas de Deux leidt, turnde op hoog niveau en is pas vier jaar geleden met klassiek ballet begonnen. Na twee jaar vond ze een partner in Ian Vrolijk, die ervaring had in musicals. Tussen de dansen door waren ook wat korte stukjes pantomime te zien, onder meer opgevoerd door de twee leraressen Nicolet en Yolanda. Eindelijk konden de leerlingen zien hoe hun geliefde docentes dansten. De twee docenten hielden hun bijdrage bescheiden, waardoor de volle aandacht naar de leerlingen bleef uitgaan.
Charme
Natuurlijk gingen er ook wat kleine dingetjes mis. Zo liet een serveerster een glas vallen en een schattig tamboertje een trommelstokje. Dapper trommelde hij gewoon door met twee handjes. Maar maakt dat zo’n voorstelling niet juist extra charmant? Evenals de kindjes, die na afloop hun leraressen kwamen knuffelen. Warm was het wel deze zondag. Een klein tamboertje moest op de grond zittend even bijkomen na de voorstelling.
Na afloop stonden veel bezoekers in de foyer te wachten met bloemen. Sarah-Jane Verouden, een van de danseressen die de les volwassenen beginners volgt, werd met rozen opgewacht door haar lesgroepje. “Het was best spannend om letterlijk in de spotlights te staan,” vertelt Sarah-Jane. “Maar ik vond het erg leuk om te doen. Een paar meiden van het groepje overwegen een rolletje in de voorstelling van komend jaar. Dan zijn ze wat meer gevorderd en durven ze het misschien wel aan. Wat die voorstelling dan gaat worden? Nicolet Sudibyo: “Dat durf ik nog niet te zeggen. Eerst gaan we nagenieten van deze voorstelling en alle ervaringen verwerken. We hebben er ook veel van geleerd!”
Lees hier ons eerdere interview met lerares Nicolet: Lerares-nicolet-ballet-is-voor-alle-leeftijden
Tekst Christa van der Hoff
Foto’s Vera Weber/Danspodium Pas de Deux